הטקטיקה של הזימטמטיקה

סגן י', קצינה בחטיבת המחקר, מספרת על ההתנדבות שלה ושל חבריה ליחידה – בפרויקט זימטמטיקה, שמתקיים בארבעה בתי ספר שנמצאים במיזם עמותת תובנות בחינוך.

להגיע לבית הספר על מדים

"הפרויקט 'זימתמטיקה' שקיים כבר שש שנים, התחיל בזכות שיתוף פעולה בין קארן טל מנכ"לית עמותת תובנות בחינוך ובין מפקד חטיבת המחקר שלנו אשר שמע על הקשיים במתמטיקה, שעמם מתמודדים נערים ונערות הלומדים בבתי ספר שנמצאים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

אנחנו נותנים שיעורי תגבור, פעם בשבוע, בארבעה בתי ספר שהמנהלים שלהם פתחו עבורנו פתח כניסה רחב. שיעורי התגבור מותאמים לצרכים הספציפיים של כל בית ספר. את החיילים אנחנו משבצים לפי הצרכים של בתי הספר, כאשר לכול חייל או חיילת יש בדרך כלל שני תלמידים קבועים.

מעבר לעזרה במתמטיקה, המטרה שלנו היא לגרום לתלמידים להאמין בעצמם ולא לוותר גם ברגעים הקשים יותר. אנחנו מקפידים להגיע על מדים, כדי לחשוף את הנערים ואת הנערות לצדדים נוספים של צה"ל."

היענות גבוהה מאוד

"בכול תחילת השנה, אנחנו מסבירים לחיילים ולחיילות מדוע ההתנדבות הזו כל כך חשובה. משנה לשנה ההיענות הולכת וגדלה. יחידה נוספת הצטרפה אלינו לתגבורים – ואנחנו גאים מאוד בכך.

מאחר ויש מספר בתי ספר בפרויקט, ולכול בית ספר יש צרכים שונים, מתנדב אחד מתכלל את כל בתי הספר. ואיתו יחדיו יש מספר חיילים 'מובילים' שמטרתם לחבר ולגשר בין בית הספר לבין שאר החיילים שמתנדבים במקום.

באחד מבתי הספר, אני גם מתכללת את הפרויקט וגם מובילה אותו בעזרת שתי מובילות נוספות. אני גם משמשת כמחליפה, כאשר חייל או חיילת אינם יכולים להגיע לאחד מבתי הספר.

לכול בית ספר יש אחראי או אחראית מתנדבים, מורה מתוך צוות המורים הבית ספרי – שהוא או היא הם הכתובת שלנו. אם יש צורך בכך, החיילים המתנדבים נמצאים בקשר עם המחנכות של התלמידים."

מוטיבציה שהולכת ומתחזקת

"מה שהכי נוגע בלב הם הנערים והנערות שבהתחלה אמרו לנו, שלא משנה מה נעשה הם בטוח לא יצליחו לסיים ארבע יחידות או חמש יחידות. אחר כך ראינו כיצד אותם תלמידים מחכים לשיעורים עם החיילים ובסופה של השנה הם מספרים לנו שהם הצליחו במבחנים בזכות התמיכה שלנו.

לאורך כל השנה, אנחנו רואים כיצד המוטיבציה להצליח בבחינות הבגרות ולשרת שירות משמעותי בצבא – הולכת ומתחזקת."

לא לאבד את התלמידים מבחינה רגשית

"בתקופת הקורונה כשהתלמידים לא הלכו לבית הספר, ניסינו להבין אלו בתי ספר רוצים להמשיך איתנו. החשש העיקרי שלנו היה שבתקופה הזו נאבד את התלמידים מבחינה רגשית. רק לאחר שווידאנו שמבחינת התשתיות – מחשב ואינטרנט – התלמידים יכולים לקבל שיעורי עזר וירטואליים, יצאנו לדרך.

תקופת הקורונה הייתה לחוצה גם בבסיס שלנו, לחלק מהחיילים הוסיפו או החליפו משמרות והם לא יכלו לפנות זמן לשיעורי העזר. לשמחתנו, הצלחנו לגייס בוגרים שלנו, וגם חיילים ובוגרים מיחידות שונות, חלקם סטודנטים – כולם נרתמו כדי שההתנדבות תמשיך. היה נפלא לראות שלמרות הכול העשייה ממשיכה."

התנדבות כערך עליון

"התמיכה של המפקדים חשובה מאוד להצלחת הפרויקט. אצלנו, בחטיבת המחקר, ההתנדבות היא ערך עליון. למרות הקושי והעומס הרב, המפקדים שלנו מעודדים אותנו להתמיד. העידוד הזה חשוב מאוד כי לפעמים גם לנו החיילים יש קשיים, למשל כאשר אנחנו לא מצליחים לעזור לתלמיד מסוים."

שותפות מלאה

"חשוב שתהייה שותפות מלאה עם רכזי המתנדבים. רכז או רכזת המתנדבים צריכים ללכת יד ביד עם החיילים, לתת מענה לכול השאלות ולפעמים גם לזרום עם בקשות פחות טריוויאליות. למשל, החיילים שלנו רוצים להגיע לבית הספר כשהם יודעים היטב את החומרים, לכן חשוב שהמורים ישלחו מראש את החומר וגם, אם צריך, יעזרו בהסברת החומר.

התכלול של כל הפרויקט וההתנדבות עצמה, הם אינטנסיביים וגוזלים זמן רב, אבל למרות זאת הסיפוק הוא גדול. חשוב שתהייה תמיכה של עמותה כמו תובנות בחינוך שתדע איזה בתי ספר זקוקים למתנדבים וגם תהייה מוכנה להכין את השטח כדי שההתנדבות תצליח.

כאשר כל הגורמים חוברים יחד: עמותת תובנות בחינוך, המנהלים, המורים, המתנדבים ולכולנו יש את ההבנה המשותפת ואת הרצון – שהתלמידים יצליחו בלימודים, אז חוויית ההתנדבות היא נפלאה. אני ממליצה לעוד ליחידות לאמץ פרויקט התנדבות כזה כי התרומה לשני הצדדים היא עצומה."

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן