הקשר בין תעודת בגרות איכותית ובין השראה לרכישת מקצוע מבוסס השכלה

בבית ספר בראשית בתל אביב בניהולו של הרב ספי שרמן, יוצרים חיבור בין ההצלחה בלימודים לבין הקריירה העתידית של התלמידים באמצעות סדרה של ביקורים בחברות שונות. האם סיום בית הספר עם תעודת בגרות איכותית – 5 יחידות מתמטיקה ו 5 יחידות אנגלית, הוא ערובה להצלחה ולהשתלבות בתפקידים בתעשיית ההייטק או במשרדי עורכי דין? ד"ר יוסי ורדי (ממייסדי והוגי עמותת "תובנות בחינוך") והרב ספי שרמן מנהל בית הספר "בראשית" בדרום תל אביב הבחינו כי בוגרים רבים של בית הספר, על אף היותם בעלי תעודת בגרות איכותית, מסיימים את השירות הצבאי שלהם ובמקום לחשוב על עבודה בחברות היי-טק או במשרדי עורכי דין, הולכים לעבוד עם בני המשפחה שלהם במכולת השכונתית.

גם רבים מבוגרי בית הספר שעשו תואר ראשון, לא הצליחו להשתלב במקומות עבודה שמתאימים להשכלתם. חשיבה משותפת של דר' ורדי והרב שרמן הובילה להבנה כי תלמידים רבים הלומדים בבית ספר בראשית חסרים את ה"מודלינג" בכול הנוגע לעתידם בשוק העבודה, לאחר שהם מסיימים את שירותם הצבאי. התובנה שנולדה היא שאחד מהתפקידים של בית הספר הוא לייצר את ה"מודולינג" עבור התלמידים. בזכות תובנה זו נבנתה תוכנית שחושפת את התלמידים למקומות עבודה חדשים. מטרתה של התוכנית היא לפתוח דלת שדרכה אפשר לעבור להתבונן, לחוות ולגעת בחלום העתידי. חווית הביקור מספקת "דלק השראתי" לתלמידים כבר בזמן שהותם בבית הספר, אבל ה"דלק" משמש בעיקר לדרך חיים חדשה ולהבנה כי יש לאן לחלום ולהתקדם כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. "במסגרת התוכנית, תלמידי בית הספר יוצאים לבקר בחברות שונות. הביקורים נעשים בשעות שאחרי בית הספר וכל תלמידי בית הספר יוצאים יחד. כך יוצא שבמשך 6 שנים כול תלמיד מבקר ב-6 מקומות עבודה שונים. עבור התלמידים מכיתה ז' עד ט' אנחנו בוחרים היכן הם יבקרו.

לתלמידים מכיתה ט' עד יב' מוקנית זכות הבחירה לבחור את החברות בהתאם לנטיות לבם". מסביר הרב ספי שרמן. "כהכנה לביקור נערכת שעת המחנך במסגרתה התלמידים ממלאים שאלון בנוגע למה הם רוצים לעשות כשהם יהיו גדולים ומדוע הם בחרו דווקא בתחום זה. הלכה למעשה שעת המחנך עוסקת בחלומות של התלמידים. פעמים רבות, אנחנו רואים שהחלומות לא מתאימים לפוטנציאל של הילדים. היה ילד שכתב שהחלום שלו הוא להיות בעל המכולת הכי טוב בשכונת שפירא, ילד אחר כתב שהוא רוצה להיות שומר בסופר, כדי לעבוד עם אבא שלו. אנחנו משוחחים עם הילדים על החלומות שלהם, כדי שהם יבינו ממה החלומות נובעים והאם החלומות באמת מתאימים להם.

"עבור בית הספר ראשית מדובר באירוע לוגיסטי לא פשוט, אבל האפקט של הביקורים האלו הוא עצום. בביקור האחרון עמדו עשרה אוטובוסים בכניסה לבית הספר, על כל אוטובוס נתלה שלט של חברה – גוגל, וויז, משרד עורך דין מטלון, חברת הון סיכון, אוניברסיטת בר אילן, מכללת אפקה ועוד. בכול חברה חיכה עובד שקיבל את פני הילדים עם כיבוד או עם ארוחת צהריים. בדרך כלל, במהלך הביקור, אחד מעובדי החברה מספר לתלמידים על נושא שקשור לחברה, אחר כך נערך סיור במשרדי החברה. הביקורים החווייתיים הם תמריץ מצוין לתלמידים ללכת ללמוד באוניברסיטה ומאוחר יותר לעבוד במקומות שיעניקו להם משכורת נאה לצד סיפוק ותחושה של הגשמה עצמית".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן