טייס המשנה של מנהל בית הספר

"כיו"ר ועד פעולה של בית הספר אני רואה את עצמי כ-Wing Man של המנהלת – היא זאת שמטיסה את המטוס ואני עוזר כשהיא מבקשת עזרה. התפקיד שלי הוא לא להחליף את המנהלת ואפילו לא לייעץ לה – אלא אם כן היא פונה אליי בסוגיה שמטרידה אותה." ראיון עם יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית ומתנדב בעמותת תובנות בחינוך בתפקיד יו"ר ועד פעולה בבית ספר מוריה בחדרה. ההיכרות של יואל פלדשו עם הפעילות של עמותת תובנות בחינוך החלה כבר בתחילת הדרך של המיזם. בתקופת לימודיי בתיכון ד"ר יוסי ורדי היה המורה שלי לפיזיקה ואפשר לומר שהכול התחיל משם." פלדשו מספר. "כשהייתי מנכ"ל חברת נשר והיה לנו מפעל בבית שמש, הוא התקשר אליי וביקש שאסייע לבית ספר ברנקו וייס. כמנכ"ל, אני מאמין גדול בכך שחברה או מפעל צריכים לעזור לקהילה שבתוכה הם יושבים… התחלנו לסייע לבית הספר במספר פרויקטים. לאחר מכן ד"ר ורדי סיפר לי על בית הספר הטכנולוגי בלוד והלכנו לבקר את שירין נטור חאפי וגם שם נוצרו שיתופי פעולה. העזרה שנתנו לבית ספר ברנקו וייס הייתה שונה מהעזרה לאורט לוד – לכול בית ספר יש את האופי ואת הצרכים הספציפיים שלו." "לאחר שפרשתי מהעבודה והייתי במשך תקופה פנסיונר ללא מסגרת מחייבת, ד"ר ורדי הציע לי להיות יו"ר ועד פעולה באחד מבתי הספר במיזם תובנות בחינוך. הייתה לי רק בקשה אחת – שבית הספר יהיה קרוב למקום מגוריי בקיסריה. כך הגעתי אל בית ספר מוריה בחדרה." המנהלת אירית חיים רוקדת עם התלמידות בתובנות בחינוך מנסים למצוא את החיבור הנכון ביותר בין יו"ר ועד פעולה לבין המנהלת או המנהל של בית הספר, אתה בעצם יו"ר ועד פעולה היחיד שמלווה בהצלחה שתי מנהלות שהן מן הסתם שונות באופי ובתפיסה החינוכית שלהן, האם השוני הזה הפריע לך? "אני חושב שהעובדה שאני משמש כיו"ר ועד פעולה של שתי מנהלות שהן באמת שונות באופיין קשורה בעיקר לתפיסת העולם שלי.

אני מאמין בלתת עזרה ולייעץ רק כשמבקשים ממני במפורש. אתי רוקח, המנהלת הקודמת של בית ספר מוריה, הרבתה להתייעץ איתי משום שהיו לה התמודדויות לא פשוטות, כמו למשל שלא היו מספיק תלמידים כדי לפתוח שתי כיתות א'. אתי הגיעה לניהול לאחר שהיא הייתה מורה במשך שנים רבות וזה מעבר לא פשוט בכלל. ראיתי את ההתפתחות המדהימה שהיא עברה ואם קצת מזה קרה בזכותי אני שמח מאוד, אבל בהחלט כל הקרדיט מגיע לה." "כשאירית חיים הגיעה לנהל את מוריה, אמרתי לה: 'קודם כל אנחנו לא חייבים לעבוד יחד, ננסה ונראה אם החיבור מצליח… קחי את הזמן שלך כדי ללמוד את בית הספר וכשתצטרכי אותי – אני עומד לרשותך'. אירית פונה אליי כשהיא זקוקה לפתרון מעשי, הצלחתי לעזור לה בליבון כמה בעיות מול העירייה. במקרה אחר, אירית רצתה להחליף את המחשבים בבית ספר אבל לא היה מספיק תקציב, אז גייסתי למשימה חבר שלי שהוא תותח על במחשבים. אותו חבר בדק את כל המחשבים בבית הספר וראה שאפשר לשדרג את רובם באמצעות החלפת יחידה כלשהי. כך הצלחנו לשדרג את המחשבים בלי להיכנס להוצאה גדולה. הצלחתי לשכנע את השופטת בדימוס גבריאלה לוי לעשות סדרה של הרצאות באזרחות בבית ספר מוריה.

זו בעיניי עוד פעילות ייחודית לבית הספר שיכולה לשנות את תפיסת העולם של הילדים." "גם אתי וגם אירית מאמינות שילדי בית הספר צריכים להיות חשופים לכמה שיותר תחומים. לכול ילד יש כישרון ולא תמיד, לנו המבוגרים, יש את הידע ואת הכלים כדי לזהות את הכישרון ואת הרצון של הילד, לכן צריך לפתוח עולמות בפני הילדים וגם להקפיד על לימודי הקריאה, האנגלית המתמטיקה. לפתח את הסקרנות של הילדים וללמד אותם להביע את עצמם… אלו בעיניי הכישורים הבסיסיים ולשמחתי גם אתי וגם אירית שותפות לדעה הזו." מהו בעינייך הערך הכי גדול שיו"ר ועד פעולה מביא למנהל או למנהלת בית הספר? "הערך הוא אישי מאוד. למשל, משום שאתי הייתה מנהלת טרייה ההתייעצויות בנוגע לניהול בית הספר עזרו לה מאוד ואילו אירית זקוקה לי יותר בדברים פרקטיים כמו למשל משאבים, מתנדבים וכדומה. למרות שבזכות אתי ובזכות אירית, בית ספר מוריה נמצא היום במקום טוב מבחינת ההישגים והמוניטין שלו, עדיין התלמידים שנרשמים אליו לא משתנים מבחינת הרקע שהם מגיעים ממנו ולכן אי אפשר לנוח על זרי דפנה. אני תמיד אומר לקארן טל (מנכ"לית עמותת תובנות בחינוך) שהעמותה צריכה להמשיך לתמוך בבית הספר גם לאחר שהוא עלה על הפסים, והליווי צריך לכלול גם את התמיכה של יו"ר ועד פעולה, כאמור, בהתאם לצרכים הספציפיים של המנהל ושל בית הספר." למה בחרת להתנדב דווקא בתחום החינוך? "הבסיס להתנדבות שלי בתובנות בחינוך היא האמונה שחברה או מפעל צריכים לעזור לקהילה שבתוכה הם יושבים וזה לא בהכרח קשור רק לחינוך. העזרה לבית הספר לא באה לידי ביטוי רק בכסף. למשל כשהייתי בנשר ושמעתי שבית ספר ברנקו וייס רוצה שיהיו לימודי 5 יחידיות כימיה ברמה גבוהה אמרתי שאנחנו נעזור בנושא של אבזור וציוד המעבדות. כמה שנים לאחר מכן בביקורי בבית הספר ניגשה אליי לבורנטית ואמרה לי 'הייתי תלמידה שלמדה במעבדה שאתה עזרת לבנות' זאת מבחינתי תרומה מיוחדת מאוד".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן