כולנו רקמה אחת

"ההבחנות בין האקדמיה לשטח אינן אמתיות, משום שבפועל כולנו עוסקים בתהליכי למידה והתפתחות. רק היכולת של כולנו לשתף פעולה מתוך התבוננות אחורה וקדימה תוכל להניב עשייה משמעותית… אני חושבת שהמסורת הזו של ביקורי סגל אוניברסיטת תל אביב בבתי הספר של עמותת תובנות בחינוך, היא ביטוי מדהים לאמירה 'כולנו רקמה אחת' שהמטרה שלה היא שכולנו יחד נעשה שיהיה טוב יותר". דברי פרופ' גלי צינמון, בביקור סגל אוניברסיטת תל אביב בבית ספר דנמרק בירושלים.

עמותת תובנות בחינוך מקיימת למעלה מ-13 שיתופי פעולה עם אוניברסיטת תל אביב. הקשר הראשוני עם האוניברסיטה התרחש הודות לפרופסור דב ליכטנברג שהצטרף לוועד הפעולה בבית ספר ביאליק רוגוזין בתל אביב, בתקופת כהונתה של קארן טל. עם השנים, שיתופי הפעולה הלכו והתעצמו בהובלת המתנדבת נועה שריר האחראית על קשרי הגומלין עם המוסדות האקדמיים. כיום התכניות כוללות: סטודנטים המבצעים את ההכשרות שלהם בתחומי ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת. בנוסף, ישנן מגוון של תכניות משותפות עם דקאנט הסטודנטים, העומדות בסימן ללמוד, לעשות ולהשפיע.

מדי שנה עמותת תובנות בחינוך מזמינה את סגל אוניברסיטת תל אביב לבקר באחד מבתי הספר שנמצאים במיזם של העמותה. הביקורים, פרי יוזמה של בית הספר לחינוך נערכים בסיועה של יפה קריאף מזכירת המרכז לחינוך מדעי טכנולוגי.


שי המורה למוסיקה מספר על הכישרונות המוסיקליים החדשים שהתגלו

סוג של נס

לאחר דברי הפתיחה, ערכו אנשי הסגל סיור בחללים השונים בבית הספר; בחדר המוסיקה, בספרייה, בחדר הכושר ובפינות המרגוע הפזורות בכול רחבי בית הספר.

"קודם כול אני רוצה להגיד שמה שקורה פה בבית ספר דנמרק הוא סוג של נס" אמר שי המורה למוסיקה. "חדר המוסיקה פתוח גם בהפסקות והתלמידים מגיעים לכאן ויוצרים דברים מדהימים. הילדים נפתחים בחדר הזה ומגלים בתוכם כישרונות שהם לא ידעו שיש להם, משום שעד עכשיו לא הייתה להם הזדמנות לבחון את היכולות שלהם בתחום המוסיקה."

בסיור בספריית בית הספר, נכח גם פרופ' דויד הרמן הנציג של קרן גוטסמן שבין היתר תורמת להקמת ספריות ברחבי הארץ. "אנחנו מודים על התרומה הנדיבה, המקום הזה הוא הלב של בית הספר. רוב השעות הפרטניות מתרחשות בספרייה ויש לנו הרבה מאוד מתרגלים שעובדים עם הילדים". אמרה דורית יוסף, מנהלת בית ספר דנמרק.

ואבי מלכה, סגן מנהל בית הספר, הוסיף: "ברגע שאנחנו שולחים את הילדים למקום החם והנחמד הזה, אנחנו יודעים שהתלמידים לא רק לומדים כאן אלא גם נרגעים ומרגישים בטוחים. הכול התחיל מחלום שחלמנו עם תובנות בחינוך. החלום הזה התגשם ואנחנו שומרים עליו מכול משמר".


פרופסור רפי נחמיאס עם שניים מתלמידי בית ספר דנמרק

שווים בין שווים

דורית יוסף תארה את אופיו המיוחד של בית הספר: "בבית ספר דנמרק לומדים 253 ילדים שנמצאים ב-14 כיתות קטנות שבהם לומדים עד עשרים תלמידים. לבית הספר מגיעים תלמידים שנפלטו מבתי ספר אחרים. התפקיד שלנו הוא להכין אותם לעתיד בדרך הטובה ביותר שאנחנו יכולים. התברכנו בהרבה מאוד אנשי צוות מסורים, יש לנו מערך מתנדבים גדול, ומערך טיפולי נרחב. מאחורי כל תלמיד יש תמיכה מלאה של שניים או שלושה אנשי צוות. יש כאן מקרים לא פשוטים. כל ילד פה הוא סיפור, ואנחנו נותנים להם הכול כדי שגם הם יהיו שווים בין שווים.

"החזון של בית הספר הוא קודם כול הוא אהבה ללא תנאים. אנחנו אומרים חד משמעית 'כל ילד יכול להצליח'. התפקיד שלנו כמחנכים הוא לעזור לילד להגיע להצלחה. אנחנו מנסים להגיע לכול ילד ולעבור איתו את המסע האישי שלו להצלחה.

"תחושת השייכות לבית הספר עוזרת מאוד לילדים להצליח. אנחנו משתדלים לתת לילד את כל המענים ולהיות כמו בית וכמו משפחה. אנחנו גם מטילים משמעת כשצריך, אבל בעיקר אוהבים, תומכים, מחבקים ומלווים את הילדים 24/7".


חדר הכושר בבית ספר דנמרק

95% מתגייסים לצה"ל

דורית יוסף: "אני מאמינה בשני כרטיסי ביקור: בגרות וצה"ל. הכרטיס הראשון הוא תעודת בגרות, מבחינתי כל ילד ייצא מפה עם תעודת בגרות. נכון זה קשה, זה מורכב… אבל אני מאמינה שכול ילד יכול להוציא תעודת בגרות. כיום הזכאות לבגרות עומדת על 60% ואנחנו מאמינים שהמצב ישתפר.

"אנחנו עובדים קשה מאוד על ההכנה לגיוס, ואנחנו הולכים עם הנערים והנערות לצו הראשון. בשנה שעברה הלכנו עם התלמידים לצו ראשון ורבים מהם קבלו תפקידים מעולים. יש לנו ילד שהתקבל לסיירת מטכ"ל. ילדים שהתקבלו ליחידת 504 של מודיעין. יש לנו תלמידה שעומדת להיות לוחמת. כיום אנחנו עומדים על 95% בגיוס לצה"ל."

אבי מלכה: "לפני שדורית הגיעה לכאן הזכאות לבגרות עמדה על 14%. הילדים אהבו להגיע לבית ספר אבל הפדגוגיה הייתה חלשה. דורית שינתה את זה, תוך שנתיים בלבד, היא שילשה את אחוזי הזכאות. אלו הילדים שלא נתנו להם אפילו את ההזדמנות לחלום על תעודת בגרות. ואני אומר שאפו ותודה לדורית שעשתה את המהפך הזה. אני גאה מאוד לעבוד כאן, הסטיגמה על דנמרק הולכת ומשתנה בזכות הילדים שהם שגרירי ההצלחה שלנו. כמעט כל הילדים כאן עובדים אחרי הלימודים, מבחינתנו העבודה היא לא רק הכרחית עבור המשפחות, אלא גם חשובה מבחינת המשמעת ומוסר העבודה שהיא מעניקה להם. אנחנו משתדלים שכול הלמידה, כולל שיעורי הבית וההכנה למבחנים תעשה בין כותלי בית הספר."


איציק עבודי, יו"ר ועד פעולה בבית הספר, דורית יוסף מנהלת בית הספר וקארן טל מנכ"לית עמותת תובנות בחינוך

הזכות ללוות את בית הספר

דורית יוסף: "מהיום הראשון שהכרתי את איציק עבודי, יו"ר ועד הפעולה של בית הספר, נקשרו דרכינו. הרגשתי שהתפקיד של יו"ר ועד פעולה הוא משאב רציני מאוד. בעיניי זה מודל מדהים של תובנות בחינוך שמביא עזרה לבית ספר ממקום שהוא לא משרד החינוך או העירייה. אני לומדת מאיציק המון, וגם רואה החשבון של בית הספר נעזר בו. אני משתפת את איציק בכול דבר, בעיקר משום שאני מרגישה שהוא מקבל אותי כמו שאני בלי שיפוטיות."

איציק עבודי: "דורית מצליחה לשלב בהצלחה בין התחום הרגשי לבין התחום הלימודי. יש שיפורים ניכרים בבגרויות ובגיוס לצה"ל. הצוות של דורית הוא מיוחד מאוד, לדוגמה כדי לשכנע את ההורים לתמוך בגיוס של הילדים לצה"ל המורים עברו מבית לבית. הגישה של תובנות בחינוך להביא מישהו מהתעשייה לבית הספר היא גישה נהדרת שמועילה מאוד לבתי הספר. הניסיון שמביא מישהו מחוץ למערכת, מסייע למנהל ולבית הספר. אני רוצה להגיד גם לתובנות בחינוך וגם לדורית תודה ענקית שקיבלתי את הזכות ללוות את בית הספר הזה."


"המורה היא כמו אימא בשבילי"

המורים הופכים למטפלים

מרים גיני עובדת סוציאלית קלינית, שאחראית בין השאר על הטיפול בצוות החינוכי ובהנהלה, הסבירה על הגישה הטיפולית של בית הספר. "כאן בבית ספר דנמרק אנחנו עסוקים במהות הקשר בין המורה לתלמיד. אנחנו עובדים קשה כדי להפוך את המחנכים והמורים לדמויות משמעותיות חיוביות עבור הילדים שפעמים רבות חסר להם מודל חיובי בבית. התפקיד המיוחד של צוות בית הספר הוא גם לסייע בריפוי הילד. תחשבו איזה תפקיד גדול יש למורים כאן, הם פוגשים תלמידים שיש להם חסכים רבים ואנחנו מצפים מהם לזהות את הצרכים לזהות את הפגיעה ולנסות לטפל בה. משימה עצומה כשיש עשרים תלמידים בכיתה.

"המודל הטיפולי שלנו מבוסס על רכישת ידע תיאורטי פסיכולוגי. אנחנו בעצם מצפים מהמורים שיפנימו את הידע התיאורטי ויישמו אותו, כלומר המורים הופכים להיות מטפלים מול קבוצת ילדים שמפנה את הפגיעות שלה לכיוון המורים בציפייה לקבל מהם מענה. המורים זקוקים להדרכה לליווי והעבודה המרכזית שלנו היא התבוננות פנימית, כדי שנוכל להכיל את התלמיד ממקום מעובד ומזהה.

ההדרכות והלמידה התיאורטית הן העוגן לשפה החדשה שנוצרה בבית הספר. שפה של הקשבה, של רצון לתת מענה מדויק לכול אחד מהתלמידים בכול הרבדים האפשריים. אני חושבת שזהו דבר מדהים וייחודי והוא שייך לכולנו יחד המטפלים, המורים וההנהלה."


"הילדים בבית הספר, רגועים, מצליחים, זקופי קומה"

קארן טל יו"ר עמותת תובנות בחינוך: "יונת, המנהלת הקודמת, אמרה לי: 'כדי שלא נוותר על אף ילד, אני זקוקה למומחה. בית הספר לקח על עצמו את המחויבות למצוא מומחה ולהטמיע את הגישה שלו. זה לא מובן מאליו, שאחר כך דורית אמרה שהיא רוצה להמשיך עם הטמעת התרבות הארגונית שרואה את המורה או המחנך כדמות טיפולית ולא רק כדמות פדגוגית. אני יכולה להעיד שלראות היום את הילדים בבית הספר, רגועים, מצליחים, זקופי קומה זה אושר גדול. מדובר בתהליך שממשיך להיבנות ואני חושבת שהיינו שמחים לחקור את המודל הזה. ללמוד אותו לעומק, ובתוך הרשת של עמותת תובנות בחינוך לראות איך מטמיעים אותו בשאר בתי הספר."

בחלקו השני של הביקור מספר מרצים מהאוניברסיטה קיימו מפגשי העשרה עם תלמידי בית ספר. בתום אחת ההרצאות ניגש תלמיד ליעל ליפמן, יו"ר עמותת תובנות בחינוך, וביקש ממנה שהמפגשים יימשכו לאורך כל השנה. שיתוף פעולה חדש נולד – ליפמן ומרצים נוספים מבית הספר למנהל עסקים יעבירו הרצאות העשרה בבית ספר דנמרק.

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן