בדרך אל החלל החיצון

אז אולי לירח הם לא יגיעו עד גיל 21 אבל לחלל הם יגיעו עוד בבית הספר! תכנית ננו-לוויין היא תכנית שנוצרה על ידי הליגה לידידות אמריקה ישראל. תכנית טכנולוגית-חינוכית חוצה יבשות המחברת בין תלמידי בתי ספר נבחרים בישראל ובארצות הברית, לתכנון ובניית ננו-לוויין אשר ישוגר על גבי טיל מסחרי אל החלל!


שיתוף הפעולה ארוך השנים בין הליגה לידידות אמריקה ישראל לבין עמותת תובנות בחינוך אפשרו לנו לצאת לדרך. שלושה תיכונים המלווים ע"י תובנות בחינוך נבחרו להשתתף בפרוייקט מרגש מאין כמוהו – בניית ננו-לוויין אשר ישוגר אל החלל החיצון! השיגור יהווה את נקודת השיא של הפרוייקט אשר יימשך למעלה משנה וחצי ויכלול בין היתר חילופי משלחות, למידה משותפת, עבודה על החומרה והתוכנה של הלווין ועוד…

זוהי ללא ספק אחת התכניות המרתקות ביותר המשלבת בין מדע וטכנולוגיה לכלים חברתיים וחינוכיים חשובים כעבודת צוות, הצבת יעדים, משימות ולוחות זמנים, הכרת תרבות אחרת, שפה ועוד.

לפרוייקט היוקרתי והמושקע נבחרו בתי הספר הבאים, אשר מלווים ע"י תובנות בחינוך:
תיכון להנדסה ולמדעים אורט ערבי – לוד .
הגימנסיה למדעים ולאומנויות ע"ש חיים הרצוג – חולון.
תיכון שז"ר –בת ים.


מכל בית ספר תיבחר נבחרת תלמידים (10 עד 15 תלמידים) בעלי הישגיות גבוהה במדעים וידיעת השפה האנגלית לצד נכונות ומחויבות להתמדה בפרוייקט ארוך טווח ומרובה משימות זה.

רגע לפני שנפרט את התכנית המרגשת המצפה לנבחרות התלמידים אשר ישתתפו בפרוייקט נחזור ונדגיש כי זו אינה עוד תכנית חילופי תלמידים במתכונת רגילה אלא במשימת ענק רוויית אתגרים בתקציב יוצא דופן, אשר שמה לה למטרה לחבר בין תלמידים מרקעים שונים, מישראל ומארה"ב תחת משימה טכנולוגית משותפת – תוך פיתוח קשרים לטווח הרחוק ופיתוח המודעות לחיים וההתמודדויות השונות של התלמידים משתי המדינות.

בימים אלו ממש החל השלב הראשון של התכנית שהוא למעשה מכינה ווירטואלית הנערכת כולה בשפה האנגלית ולה מטרה כפולה – הן הקניית הידע הבסיסי הנדרש להשתתפות בפרוייקט והן בדיקת ההתאמה של התלמידים המועמדים לתכנית. בשלב השני (והמרגש!) יתקיימו חילופי משלחות בין נציגי בתי הספר בישראל ובין נציגי בתי הספר בארה"ב. משלחות בתי הספר מישראל ייצאו לשבועיים של חוויה בלתי נשכחת בארה"ב – כל משלחת תבקר בבית הספר המקביל עמו התקיימה הלמידה במכינה. ביקור המשלחות יכלול סיורים משותפים מגבשים לצד למידה ועבודה בצוותא על הננו-לווין של התלמידים בפרוייקט משתי המדינות. השלב השלישי, שהוא גם הארוך ביותר בתכנית, יכלול עבודה אינטנסיבית על הננו-לווין, כולל עבודה הן על החומרה והן על התוכנה. שלב זה ייארך כשישה חודשים ובסיומו תושלם בניית ותכנות הננו-לווין, אשר ישוגר על גבי טיל מסחרי אל החלל החיצון כאשר התלמידים בתכנית ימשיכו לתפעל אותו גם כאשר יחל לחוג מסביב לכדור הארץ!

התכנית פורצת האטמוספירה היא דוגמא נפלאה למה שאנו עושים – השראה, חזון ומתן כלים מתקדמים לתלמידים ובתי ספר בפריפריה אשר יאפשרו להם להגיע מעלה מעלה – ובמקרה הזה עד החלל החיצון!

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן