בסך הכל היה לנו יום טוב

ספר חדש ומיוחד הגיח לאוויר העולם, ספר שהוא חובה לכל העוסקים בעולם החינוך, ספר המעניק מבט מבפנים על הדרך מעוררת ההשראה בה בית ספר מצליח לעבור מהפך חינוכי על אף כל האתגרים שמסביב.
'בסך הכול היה לנו יום טוב' הוא ספר הביכורים של שלומי צן, איש חינוך ומרצה שאת צעדיו הראשונים בעולם החינוך הפורמלי עשה כמחנך כיתה ומורה להיסטוריה במסגרת תכנית 'חותם', תכנית למנהיגות חינוכית-חברתית, אשר שמה לה למטרה להעניק לילדים חינוך מעולה במטרה לאפשר להם לבחור את עתידם ללא תלות בסביבה, רקע או המצב סוציו-אקונומי ממנו הם מגיעים. לאחר שעבר הכשרת מנהלים בחר להתמודד על ניהול בית חינוך גורדון בבת-ים, בית ספר עם אתגרים רבים, שמחצית מתלמידיו נחשבים כתלמידים בסיכון וכרבע מתלמידיו מגיעים ממשפחות מהגרים. בעבודה יסודית ועקבית, תוך שימוש בכלים הפדגוגיים והחברתיים שנרכשו במהלך דרכנו עם בית הספר, עבר בית הספר בהובלתו של שלומי צן מהפך מרגש ונפלא שנתן את אותותיו לא רק בצד הפדגוגי אלא אף בקהילה. הספר המרתק מאפשר לקורא מבט מתוך עיניו של מנהל בית ספר, על האתגרים, הדילמות, ההחלטות, התובנות – למעשה הקורא בספר מקבל מבט ישיר ומעמיק על תהליכים חינוכיים ועל מסע השינוי שעובר בית הספר. בית חינוך גורדון בבת-ים, בו אנו פועלים זה שנים ארוכות, נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של תובנות בחינוך ועבורנו זו גאווה גדולה לראות כיצד מנהל בית ספר מתעד את עשייתו החינוכית ואנו שמחים לתת במה לספר בעל חשיבות כה רבה.


באירוע השקת הספר נערך פאנל חינוכי מרתק בהשתתפות פרופסור דוד הרמן, יועץ בנושאי חינוך בעל שם עולמי ונשיא חברת TEACHLINK, מרי סעאדי ח'יל, מנהלת בית ספר 'אחווה' בחיפה אשר משתתף בתוכניות 'תובנות בחינוך' וד"ר דליה הוכמן, מנהל בית הספר Gann Academy בבוסטון. הפאנל עסק בין היתר בעולמות הערכים והגישות בחינוך, על תרומתם של מתנדבים מחוץ למערכת החינוך בבתי הספר ועוד… מרי סעאדי שסיפרה על דרכה ציינה כי "חשוב לי לחבר בין יהודים לערבים, שזה משהו שמאוד חשוב אצלנו בחיפה, וכדי להגיע לדבר הזה, לקבל את האחר אני אצטרך קודם כל לאהוב אותו". פרופ' הרמן הסביר כי ילדים מגיעים לבית הספר עם עולם ערכים שהם הפנימו מיום לידתם וכי "בית הספר הוא עוד נדבך בתהליך שהילד או הילדה עוברים במהלך חייהם שמוסיף לעולם הערכי שהולך ונוצר, והוא נוצר כתולדה מהשפעה של כל המכלול".
פרופ' אף הדגיש כי לדעתו "מתנדבים בבתי ספר הם קריטיים – אם יש בתי ספר אשר אין בהם מתנדבים הייתי עושה כל מאמץ לגייס אותם".
בין נושאי הברכות באירוע היו קארן טל, מנכלי"ת תובנות בחינוך "היינו עדים כיצד התפיסה ההוליסטית של החינוך שאנו מניחים בתובנות בחינוך מקבלת גוון מיוחד בזכות גישתך ההומנית הייחודית", ברק דותן, יו"ר ועד הפעולה בבית חינוך גורדון: "הספר מציג מגוון רחב של סוגיות ואתגרים שמנהלי ומנהלות בתי הספר צריכים להתמודד עמם ורעיונות כיצד להתמודד עם סוגיות אלו".
נסיים בציטוט מתוך הספר: “מסע של מנהל חדש במערכת החינוך בכלל, ובבית חינוך בפרט אשר רובו תלמידים שנמצאים בסיכון, הוא אתגר חינוכי משמעותי. אם אתה רוצה או לא רוצה, הדבר הופך אותך למנהל שנמצא בסיכון”.

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן