חבר על 4 גם בבית הספר

בזכות יעל טל, אחת מעובדות חברת לומוס, שיתוף הפעולה עם בית הספר ביאליק לטבע ומדעים ביבנה, הוליד פרויקט סוף שנה יוצא דופן.
"אני אוהבת את הטיפול הפרטני וגם את העבודה במשרד, לכן אני שמחה שחברת לומוס מאפשרת לי לשלב בין שני העולמות האלו. לאחר פגישה עם דליה גבריאלי מנהלת בית ספר ביאליק, שנעשתה במסגרת תפקידי בחברה כאחראית תחום תרומה לקהילה, החלטתי להתנדב בבית הספר ולהעביר לתלמידים פעילות חווייתית עם הכלבים". מספרת יעל, מטפלת רגשית בעזרת כלבים, שמחלקת את זמנה בין עבודה בחברת הסטארט-אפ לומוס, לבין קליניקה פרטית שבה בעזרת שני כלביה ליקה וטופו, "החברים על ארבע", היא מטפלת בילדים ובנוער.

ההתנדבות של יעל טל ושל עובדים נוספים מחברת "לומוס" בבית ספר ביאליק היא חלק מתפיסת העולם הקהילתית של עמותת תובנות בחינוך, הפותחת דלת לעובדי חברות שונות להתנדב בבתי הספר.

מהו טיפול רגשי בעזרת כלבים?

"הכלב הוא חבר על ארבע שאוהב אותנו ומקבל אותנו ללא שיפוטיות וללא שום ביקורת. התכונות הללו מייצרות קרקע פורייה ובטוחה ליצירת קשר משמעותי, שמסייע לילדים בהתמודדות עם חרדות שונות, עם אתגרים רגשיים וחברתיים וגם עם משברים משפחתיים. כל מפגש עם כלב טומן בחובו הזדמנות לחוות הצלחה משמעותית שאפשר להיעזר בה גם מבחינה פדגוגית. למשל, ילדים שמתקשים בקריאה והקריאו סיפורים לכלב, שמאזין להם ולא שופט אותם – גילו שהפעולה הזו שיפרה את יכולות הקריאה שלהם."

כלב טיפולי הוא לא חייל שעושה את כל מה שפוקדים עליו לעשות. הוא מביא את האופי הייחודי שלו ומגיב באותנטיות למי שנמצא מולו. כשמטופל מצליח לגשת לכלב, לגייס אותו להקשיב לו ולעבוד לצדו מתוך רצון ולא מתוך כפייה, בכוחו של הקשר שנוצר בין השניים להביא לשיפור משמעותי בדימוי העצמי של המטופל וביכולת שלו ליצירת קשרים.

"דרך העבודה עם הכלב הילדים לומדים, בין היתר, כיצד לגשת אל הכלב ומה מספרת לנו שפת הגוף שלו על תחושותיו ועל רצונותיו. כמו כן, חלק מהתהליך כולל גם התבוננות בדינמיקה בין הכלבים. הצפייה באינטראקציה בין הכלבים מייצרת שיח על תקשורת ועל גבולות בתוך קשר. בדרך זו מתאפשרת הפנמה של הנושאים האלו והשלכה לתוך עולמו הפנימי של הילד ולקשרים הבין-אישיים שהוא מקיים".

"לפעילות בבית הספר ביאליק הגעתי עם ענת גלבוע, קולגה שלי מתחום הכלבנות. הפעילות הועברה לילדי כיתה ג'. כדי לאפשר לכל אחד מהתלמידים לחוות את הכלבים ולבלות איתם מספיק זמן, חילקנו את התלמידים לקבוצות קטנות. לימדנו את הילדים מהי הדרך הנכונה לגשת לכלבים, כיצד להאכיל ולהוביל אותם. לאחר מכן הילדים התנסו במסלול 'ספורט כלבני'. האירוע היה מהנה ומרגש מאוד. החיבור בין הילדים לכלבים יצר שפע של רגעים מיוחדים.

"לדוגמה, במהלך פעילות ה'ספורט הכלבני', כל ילד בתורו התבקש לבחור עם איזה כלב הוא רוצה לעבוד. שיתפתי את הילדים בכך שיכולת הריכוז של הכלב טופו היא נמוכה מאוד ושדעתו מוסחת בקלות. לכן, העבודה לצדו עלולה להיות מאתגרת יותר… במילים אחרות, סיפרתי שטופו הוא כלב שמתמודד עם בעיות קשב וריכוז.

"הופתעתי לגלות שלא מעט מהילדים בחרו דווקא בו. אפשר היה לראות כיצד הם מזדהים עם אופיו של טופו וגם עם הקשיים שלו, שכנראה שהם משקפים את הקשיים שהם חווים. ההזדהות עם טופו היא שאפשרה את החיבור בינם לבינו ויצרה אצלם מוטיבציה לעזור לו לצלוח את המשימה. הצלחותיו של טופו היו להצלחה משותפת שלו ושל הילד שלצידו. חוויה שכזו מעצימה מאוד ומעלה את הדימוי העצמי של הילד".

לסיכום, יש לך אולי המלצה מיוחדת לבתי ספר?

"טיפול רגשי בעזרת כלבים הוא פלטפורמה נהדרת לעבודה כיתתית. העבודה לצידם של הכלבים מסייעת בפיתוח כישורים חברתיים, בחיזוק ובהעלאת הביטחון והדימוי העצמי. המלצתי היא לעבוד בקבוצות קטנות כדי לאפשר היווצרות קשר אישי בין הילד לכלב, שכן הקשר שנוצר הוא מפתח להצלחת הטיפול. הדינמיקה בין התלמידים לכלבים יכולה לתרום רבות ליצירת אקלים כיתתי של תקשורת אמפתית ומכילה".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן