למידה בשנת 2030

סיכום דברי גיא לוי, מנהל חדשות במרכז לטכנולוגיה חינוכית, בהרצאתו על "עידן הלמידה".

"ב-30 ביוני 2006 הייתי ברויאל סוסייטי אוף ארטס בלונדון, ושמעתי הרצאה על למידה בשנת 2016. בהרצאה נאמר שבשנת 2016 לא נהיה יותר בעידן המידע והידע, אנחנו נהיה בעידן הלמידה. מי שלא ידע ללמוד, לא ישרוד את הכלכלה המתפתחת הזו. היום זה נשמע לנו טריוויאלי, אבל ב-2006 זו הייתה אמירה חדשנית."

לצאת למסע עם חוסר ציפיות

"מה שאנחנו עושים היום במערכת החינוך הוא למדוד, ואנחנו צריכים להפסיק. ההתפתחות שלנו צריכה להיות דרך התפיסה של "לא לצפות". כשיוצאים לתהליך פיתוח קורים דברים רבים, ואם הצבנו לנו יעד וסטינו הצידה, אנחנו מיד נחזיר את עצמנו למסלול, משום שאנחנו צריכים להגיע ליעד. המושג unanticipation (חוסר ציפיות) אומר שכאשר אנחנו יוצאים לדרך, ליעד 2025, אנחנו רוצים להגיע אליו וגם להשפיע. אבל תוך כדי המסע קורים דברים, ופעמים רבות הדברים הלא צפויים האלה יכולים להיות הרבה יותר משמעותיים מהיעד ההתחלתי שהגדרנו. לכן אנחנו לא נחזור למסלול אלא נבדוק את אותם דברים החדשים שקרו. אמנם זאת תפיסה קצת קשה למערכת החינוך בכלל ולאנשים בפרט, אבל אם נתחיל לפתח את התפיסה הזו גם נגלה המון דברים חדשים, וגם נגיע למקומות נפלאים."

מפסיקים למדוד ומעניקים יכולות

"המטרה שלנו כיום היא לטפח מיומנויות ויכולות ולתת לילדים כלים כדי שהם יוכלו להתמודד עם ההשתנות המטורפת הזו, עד כדי כך שאנחנו בקושי יודעים להגדיר מה יקרה בשלוש השנים הקרובות.

משנת 2012 התחילו לפתח ב-Content knowledge בבריטיש קולומביה, קוריקולום חדש שמתבסס על שלושה כישורי ליבה – תקשורת, חשיבה ו-personal and social (אישי וחברתי). המטרה של הקוריקולום היא לתת ולייצר כישורים, כשירויות ויכולות של תקשורת – כדי שכל תלמיד יצליח בחיים שלו. בניגוד למה שנהוג עד היום, הרעיון הוא לא למדוד את הצלחת התלמידים, כי בעידן הנוכחי אין יותר צורך למדוד. אם התלמיד ממשיך ללמוד כי יש לו מוטיבציה ללמוד והלמידה שלו מועצמת, אז השגנו את המטרה שלנו – לתת לילדים כלים להתמודד עם השינויים הרבים שמתרחשים."

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן