מהיום אמרו: "אלמוסתקבל בית ספר ירוק"

בית ספר אלמוסתקבל בג'לג'וליה, בניהולה של פאתנה חגלה, קיבל לאחרונה הסמכה לבית ספר ירוק. ההסמכה ניתנת לבתי ספר ששמים דגש על איכות הסביבה, פועלים לצמצום צריכת משאבים אנרגטיים ומשתפים את הקהילה בפעילויות אלו. פתינה, ברכות על ההסמכה לבית ספר ירוק זה בהחלט כבוד גדול… "תודה רבה, ההסמכה לבית ספר ירוק מרגשת אותנו במיוחד משום שהיא חלק מתוכנית 'נאמי' שפיתחנו, בתמיכה של עמותת "תובנות בחינוך".

במסגרת התוכנית הילדים וגם המורים רכשו כלים לצמיחה אישית, שמאפשרים להם להתמודד מול אתגרים עתידיים. אנחנו מאמינים שאחד מהאתגרים העתידיים הוא אתגר הקיימות וההתחממות הגלובלית. הפעילות למען הפיכת בית הספר ל"ירוק" משתלבת עם שני תחומים של תכנית 'נאמי'.

1. התחום החברתי: 'נאמי' יהיה אדם בעל מודעות חברתית גבוהה, מעורב במגמות ההתפתחות והשינויים החברתיים, יודע לזהות ולהמשיג מגמות אלו, ומשתמש בעדויות (תיאורטיות ומעשיות) להגדרת המגמות החברתיות והשפעתן על העתיד.

2. התחום הקהילתי: 'נאמי' יהיה אדם פרואקטיבי, בעל יכולת לפעול למען הקהילה. אדם שמאמין בהשלכות שיש לפעולות שלו על שינוי מגמות בקהילה שבה הוא חי. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לעמותת תובנות בחינוך ומר ספי חלפון על הסיוע בליווי פרויקט זה.

מהן הפעילויות הכלולות בתוכנית נאמי ואשר הובילו להסמכת בית הספר לירוק? "הקמנו קבוצה בבית הספר שנקראת "הנהגה ירוקה. ההנהגה הירוקה מורכבת מתלמידים מכיתות ג' – ה' – ו' בהנחייתה של המורה אמל עודה. תלמידי ההנהגה הירוקה שנפגשים אחת לשבוע, דנים בוכל פעם בנושא אחד, לומדים עליו ונוקטים פעולות לקידומו בבית הספר.

דוגמה לכך היא פעילות הורים ותלמידים לניקיון יסודי ואיסוף פסולת של הוואדי החוצה את הישוב. בשלב שני של הפעילות התלמידים וההורים שתלו צמחים, צבעו את האבנים והסלעים וקישטו את הוואדי בצמיגים צבעוניים ובאביזרים נוספים. הפעילות כללה גם שיחה עם התושבים על חשיבות השמירה על הסביבה.

באלו דרכים נוספות עירבתם את הקהילה בנושא הקיימות? "כדי להבין יותר טוב את הנושא, בית הספר ערך מיפוי עמדות בנושא "אחריותי כלפי הסביבה". הילדים נשאלו בנוגע לאחריות שלהם ואף שאלו את ההורים שלהם. הנושאים היו: חיסכון במים, חיסכון בחשמל, ניקיון הסביבה, שימוש בחומרים מתכלים וממוחזרים, מיון פסולת, מודעות לאיכות הסביבה וכדומה. הנתונים שנאספו היו הבסיס להמשך הפעילות בקהילה." "אחד הנתונים שהפתיע אותנו היה שהרבה אנשים מהקהילה היו שבעי רצון בנוגע לשימוש שלהם בחומרים ידידותיים לסביבה. הבנו ששביעות הרצון הזו קשורה בין השאר לחוסר המודעות בנוגע לדברים נוספים שאפשר לעשות. בעקבות ההבנה הזו העמקנו בפעילויות ההסברה שלנו גם בבית הספר וגם בקהילה, דבר שהוביל לשינוי.

בקרב הילדים דבר שהוביל לשינוי אצל ההורים והקהילה." אלו פעולות ננקטו על ידי בית הספר בתחום השמירה על הסביבה? "בית הספר בחן את התחומים השונים בפעילותו היומיומית אשר אינם עומדים בקנה אחד עם השמירה על הסביבה, דבר שהוביל למספר פעולות: הדפסה וצילום על שני צידי הנייר, שימוש בתקשורת אלקטרונית במקום בניירת, למידה מתוקשבת, שימוש בדפי טיוטה. התקנת ברזים חכמים וחסכוניים והשקיה הגינה במי מזגן. אני בטוחה שבשנים הקרובות בית הספר וגם הקהילה יהפכו ליותר ויותר "ירוקים" ו"נאמים" כאחד".

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן