סוגרים את שנת 2020 – קריאת השכמה לשנה החדשה

מדינת ישראל בכלל ומערכת החינוך בפרט התמודדו עם שנה מורכבת ומאתגרת. גם אנחנו ב"תובנות בחינוך" נאלצנו להמציא עצמנו מחדש, ולהתאים את העשייה שלנו לאתגרי התקופה.

במרץ 2020 תכננו כמידי שנה לקיים את מפגש המנהלים המסורתי שלנו בנחשולים. נערכנו ביסודיות וגיבשנו תכניות עבודה ופעולה עם המנהלים שלנו, אבל, בלב כבד נאלצנו לדחות את המפגש, כדי לאפשר למנהלנו לנהל את המערכה הקשה מול המגפה, יחד עם קהילת בית הספר שלהם.
אנחנו ב"תובנות בחינוך" זיהינו שני אתגרים מרכזיים:

1. צורך ללוות ולתמוך את בתי הספר שלנו בתהליך המורכב של מעבר מלמידה מסורתית, ללמידה היברידית המשלבת למידה פיזית בבית הספר, ולמידה מקוונת בפלטפורמות דיגיטליות חדשות.

2. המציאות הכלכלית המורכבת חשפה בפנינו פעם נוספת, את עוצמת הפערים החברתיים והכלכליים בחברה הישראלית. אנחנו "בתובנות בחינוך" הבנו שאנחנו חייבים לחשב מסלול מחדש, ולהציע פתרונות לבתי הספר שלנו ולקהילותיהם שנאנקים תחת המציאות הקשה והכואבת שטפחה על פניהם.

image
נאמנים לתפיסה הניהולית שלנו, התחלנו בתהליך מואץ של איסוף נתונים על הצרכים בשטח, כדי שנוכל לקבל החלטות מושכלות הנשענות על בסיס יציב של עובדות ונתונים. נדהמנו מעוצמת השבר, בקהילה שלנו המונה כ-18,000 תלמידים זיהינו מצוקה כלכלית קיומית משמעותית, וראינו שיש צורך מידי בהשגת מעל 2,000 סלי מזון למשפחות התלמידים, כדי למנוע חרפת רעב. כשבחנו את היכולת של הקהילה שלנו להתמודד עם המעבר ללמידה מקוונת, התוצאות היו קשות ומטלטלות. זיהינו מעל 4,000 משפחות שאין כלל מחשב בביתם, למעלה מ 1,700 משפחות ללא חיבור לאינטרנט, וכ-1,700 תלמידים הזקוקים למענה רגשי מידי.

את זעקתם של המשפחות שמענו דרך קולם של המנהלים וצוותי החינוך.

פעם אחר פעם עמדנו נפעמים אל מול מנהיגותם של המנהלים, מחויבותם לתלמידים ולבני המשפחות. התפעלנו מצוותי המורים שמתחו עצמם עד קצה גבול היכולת כדי לא לוותר על אף תלמיד. הערכנו מאוד את מחויבותם של ראשי הערים, מנהלי מחלקות החינוך, מפקחי בתי הספר שנרתמו כולם להתמודדות המורכבת.

image
התקופה הזו האירה באור יקרות גם את הפסיפס האנושי המדהים והמרגש המרכיב את "תובנות בחינוך". התרגשנו כולנו מרוחב ליבם ומסירותם יוצאת הדופן של חברי הוועד המנהל שלנו. כולם שינסו מותניים ועמדו כחומה בצורה ומאוחדת כדי לסייע לנו להגשים את היעדים השאפתניים שהצבנו לעצמנו. יושבי ראש ועדי הפעולה שלנו בכל בית ספר אמצו אל ליבם את בתי הספר, והפליאו במציאת פתרונות יצירתיים לצרכים הרבים של קהילותיהם. שורות המתנדבים שלנו, התגייסו באופן מופלא ומרגש כדי – לייצר מעטפת מחבקת של מענים למגוון הצרכים. צוות תובנות בחינוך שהעמיד את כל מרצו ויכולותיו לילות כימים. אכן, גאווה גדולה וכולנו חשנו כשבט אחד של אחים ואחיות ומשפחה מלוכדת וחמה.

התקופה הקשה דווקא האירה את פניה היפות של החברה הישראלית, שילוב הידיים והערבות ההדדית חיזקו את כולנו גם ברגעים הקשים ביותר. התקופה הזו הדגישה את החשיבות הרבה של "תובנות בחינוך" כמגדלור חינוכי שמציב חזון חברתי וחינוכי לחברה הישראלית.

יחד עם ההישגים הגדולים, עדיין עננה כבדה רובצת על כולנו. לא די לנו בשינוי בו כל אחד מתרכז בחלקת האלוהים הקטנה שלו. זו קריאת השכמה לנו כחברה. אסור לנו להסכים עם מציאות שבה סיכויי המוביליות של ילד שמגיע מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית מבחינה תעסוקתית ואקדמאית נמוכים יותר.

המציאות החדשה יצרה לנו גם הזדמנויות חדשות, לשנות ולהשתנות ולבחון מחדש את הרלוונטיות של התכנים הנלמדים ואת דרכי ההוראה. הבנו שלא די בבוגר מערכת החינוך ערכי ובעל תעודת בגרות איכותית אלא, חשוב מאוד לחזק את היכולת והמיומנות שלו ללמוד כל תחום, בכל זמן, מכל מקום ועם כל אחד.
לסיום, לרגל השנה האזרחית הבאה עלינו לטובה, אני רוצה לאחל מעומק הלב לכל אחד ואחת מהמשפחה המופלאה שלנו, שנה חדשה וטובה של תקווה ובריאות איתנה לכל יקיריכם.

קארן טל,
מנכ"לית עמותת תובנות בחינוך

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן