תוצאה של עבודה משותפת

התוצאות של תהליכי עומק "אני חושבת שפרס החינוך שקיבלנו מעיד בעיקר על התהליכים שעברנו ועל עבודה אינטנסיבית. לאורך ששת השנים שאני מנהלת, בית הספר היה במגמה של שינוי ושל שיפור, אבל בשנתיים האחרונות אפשר להבחין בבירור בתרבות בית ספרית המעודדת תהליכי למידה חדשניים שמעוררים סקרנות ומגבירים את המוטיבציה של התלמידים. "מה שמאפיין את כל התהליכים שקורים בבית הספר הוא שאנחנו מתחילים אותם כפיילוט ואם הפיילוט מצליח הוא מוטמע בכול בית הספר. לדוגמה, לפני 4 שנים התחלנו בימי שישי את "יום המשחק" בכיתות ד' והיום לנוכח ההצלחה הוא מיושם בעוד שכבות ואפילו מגיעים אלינו מבתי ספר אחרים כדי ללמוד כיצד בנינו את היום הזה. גם הלמידה הסדנאית התחילה לפני שלוש שנים בכיתות ו' ועכשיו היא מוטמעות גם בכיתות ד' ו-ה'… כך קרה גם עם פרויקט המפלצות שלנו." לעורר את הסקרנות של הילדים "איגדנו את כל המקצועות הרבי מלל והילדים לומדים אותם כקורסים רצופים.

יש לנו קורס במדעים וקורס בהיסטוריה וכדומה. כל קורס נמשך כ-3 שבועות, כך שהילד יכול להתרכז רק במקצוע ספציפי בלי להחליף מקצוע בכול שעה. ראינו שסגנון הלמידה הזה עוזר מאוד לתלמידים שלנו. הלמידה הסדנאית מעוררת את הסקרנות של הילדים ומאפשרת להם להעמיק ולחקור. כל קורס משלב בתוכו פרויקט יצירתי, הילדים נהנים ופורחים וההישגים שלהם משתפרים. המורה שאחראית על הלמידה הסדנאית קיבלה הכשרה והיא מורה מובילה המדריכה קהילת מורים." התשוקה וההתלהבות עוברות לילדים "אני מאמינה מאוד בצוות שלי וכשאחד מהם מגיע אליי ואומר לי: אני רוצה לנסות… יש לי רעיון…אני תמיד מאפשרת ואף עושה מאמצים רבים כדי שהפרויקט יצא אל הפועל – כך בעצם פרויקט המפלצות התחיל. המורים שלי יודעים שכול הצעה שלהם נשקלת בכובד ראש, אני תמיד מעודדת אותם להעז, ולנסות. הרבה פעמים זה לא מצליח אבל התשוקה וההתלהבות של המורה מחלחלים לילדים וזו הצלחה בפני עצמה." לא רק להכיל אלא גם להציב דרישות "היום 34% מצוות בית הספר הם מורי חותם (אקדמאיים שעברו הכשרה להוראה).

אני מקפידה לשלב בין מורי החותם לשאר הצוות על מנת שתהייה למידה הדדית, הפריה ותמיכה. אנחנו מלווים ומדריכים כל מורה חדש שמצטרף לצוות בית הספר, על מנת שישתלב במהירות בתרבות הארגונית שלנו. יש לי צוות מסור ופרס החינוך הוא תוצאה של העבודה המשותפת של כולם. "כשהגעתי לבית ספר הבנתי שהתלמידים מתמודדים עם אתגר גדול מאוד בשפה. מכיוון שהגעתי מהחינוך העל- יסודי, החלטתי להכניס תוכניות לימוד כמו בכיתות מב"ר ואומץ. באותה תקופה הרגשתי שהצוות מכיל מאוד את הילדים והיה לי חשוב שבנוסף להכלה המורים גם יציבו דרישות לילדים. המטרה הראשונית שלי הייתה להוכיח למורים שבתנאים הנכונים הילדים מסוגלים להגיע להישגים מרשימים." בית הספר כבית "הילדים יודעים שבאמת רואים אותם ובזכות כך בית הספר הפך לסוג של בית עבורם. אנחנו משתדלים לתת מענים לכול התלמידים החל מהזנה, בגדים אם צריך – וגם מענים רגשיים וחברתיים. המעטפת הזו יוצרת אצל הילדים תחושה של ביטחון שמאפשר להם לממש את עצמם. מעבר ללימודים – התלמידים מקבלים השראה לדברים שאפשר לשאוף אליהם. "לאחרונה עשינו עם הילדים סרטון בסגנון התוכנית 'סליחה על השאלה'. התרגשתי מאוד לראות שהילדים מדברים בשפה של בית ספר הם השתמשו במשפטים כמו: "המורים לא מוותרים עליי… אומרים לנו ללכת במסלול הירוק ולא במסלול האדום… אני לא סתם מעתיק מהלוח אלא לומד". הילדים סיפרו גם על טקס חלוקת האוסקר שעשינו בכיתות ה' ו' בנוכחות ההורים שבו כול ילד קיבל פסלון אוסקר על החוזקה שלו." תובנות בחינוך שותפה למהפך הבית ספרי "הכנסנו לבית הספר את המיפוי ההוליסטי של תובנות בחינוך שמאפשר לנו להסתכל על התלמיד כמכלול, להבין מהן החוזקות ומהן החולשות ולתת את המענים המתאימים. כדי שנוכל להישאר עם האצבע על הדופק, אחת לחודש היועץ, המחנך, הרכזת פדגוגית ואני נעזרים במיפוי ההוליסטי ועוברים תלמיד תלמיד. יש בבית הספר יום לימודים ארוך, שמעניק לילדים חוגים ותגבור לימודי. השקענו בטיפוח של מרחבי הלמידה בתרומה של קרן גוטסמן והשלמה מהרשות המקורית. המתנדבים שתובנות בחינוך הביאו לבית הספר, החיבור עם יוצאי תלפיות ועם WE WORK, היציאות של התלמידים לביקורים בחברות הייטק… כל הדברים האלו מעוררים בתלמידים השראה ומראים להם שיש עוד הרבה אפשרויות מקצועיות לשאוף אליהן. אבנר הלפרין יו"ר ועד הפעולה של בית ספר עזר לי מאוד לקדם את נושא המתנדבים והוא גם מסייע לי בהתמודדויות שונות מול העירייה." לשמר את ההצלחה "ההישגים שהשגנו מאפשרים לנו להיכנס לרבדים עמוקים יותר. אנחנו לא מרגישים שהגענו לפסגה אלא שעברנו תהליך ואנחנו צריכים לא רק לשמר את ההצלחות אלא גם לחדש, לחשוב אחרת, להתפתח ולהמשיך ללמוד כל הזמן. הקהילה של בית הספר מחזירה לי המון אהבה והתמיכה של הצוות עוזרת לי לשמור על האנרגיות הטובות של העשייה."

לנסח הצלחות ביחס לתלמידים "העצה שלי למנהלים אחרים היא להתחיל בקטן ולהתקדם לאט לאט. חשוב לנסח את ההצלחות ביחס לתלמידים. בתחילת השנה אמרתי שהמטרה שלי היא שכול ילד יזוז קדימה משום שכול עוד הילד נמצא בתהליך התקדמות זו הצלחה גדולה. תובנות בחינוך והמודל העירוני הצליחו להגשים לי המון חלומות ועכשיו החלום הכי גדול שלי הוא שבעקבות ההישגים והשינוי שעשינו יהיה יותר רישום לבית הספר שלנו." "לתת לחגית הרגשה שהיא לא לבד" אבנר הלפרין, יו"ר ועד פעולה של בית הספר. "להיות מנהל בית הספר, זה בעיניי התפקיד הניהולי הכי קשה שיש, בעבודתי אני פוגש הרבה מנכ"לים של סטאראפים שונים ובעיניי זה תפקיד קל לעומת ניהול של בית ספר. אני מאמין שבראש ובראשונה התפקיד של יו"ר ועד הפעולה הוא לתת למנהל או למנהלת את ההרגשה שהם לא לבד. כל הקרדיט לפרס החינוך מגיע לחגית ולצוות בית הספר. המתנדבים ואני רק נתנו טיפה עזרה ומעט גיבוי. התפקיד שלי ושל שאר המתנדבים הוא להבין מהם הצרכים של בית הספר ואז לתמוך ולעזור כמו למשל בהתנהלות מול העירייה, חשיבה אסטרטגית התייעצויות בנושאים ספציפיים וכדומה."

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן