מדפיסים חלומות למציאות

כ-24 תלמידות יושבות באחת הכיתות של אוניברסיטת תל אביב, הן כל-כך קטנות בתוך חלל הכיתה הגדול שהן כמעט נבלעות בתוך הכיסאות. התלמידות מקשיבות בתשומת לב מלאה לדברי הדוקטורנטית כיאן קעדאן-ג'מל שמספרת בין השאר גם על החלטתה ללמוד לימודיים אקדמאים וגם על שגרת הלימודים.

בכל פעם שכיאן שואלת שאלה, כמעט כל הילדות מצביעות בהתלהבות. נוח להן לדבר עם אישה ערבייה ונוח להן להיות לבד ללא הבנים. "הפרויקט נועד לבנות בלבד, משום שהרגשנו שפעמים רבות, גם במגזר הערבי וגם במגזר היהודי, הבנים משתלטים על השיחה, משום שיש להם יותר ביטחון עצמי" אומרת שרון פז מנהלת פרויקטים בלשכת סגן הנשיא למחקר הפיתוח. פז היא גם יוזמת הפרויקט וגם מובילה אותו.



"המטרה של פרויקט "ילדות חושבות מדע" היא להנגיש את האקדמיה לתלמידות צעירות. לאחר שבדקנו את הנושא ולמדנו מחקרים שונים, הבנו שכבר בגילאי ג' עד ו', צריך לזרוע את זרע המחשבה על לימודי המדעים". מסבירה לינה צרפתי, רכזת מדידה והערכה ביחידה למעורבות חברתית של האוניברסיטה. "הפרויקט ממומן בין השאר על ידי לשכת הנשיא בהובלת יועצת הנשיא להוגנות מגדרית, ועל ידי לשכת הרקטור. המטרה היא להפגיש את התלמידות עם המרחב של האוניברסיטה, כדי שהן ירגישו את אווירת הלימודים המיוחדת שיש כאן. הביקורים כוללים מפגשים עם נשים מעוררות השראה, ערביות ויהודיות כמו: דוקטורנטיות, נשות מחקר, פרופסוריות… שמגיעות מהפקולטות להנדסה, למדעי החיים ולרפואה".



לאחר סיור ב"חדר הנקי" והסבר על הנעשה בו, הגיעו הילדות לביקור במעבדה של ד"ר נעה לכמן-סנש – שם כל אחת מהן קיבלה קופסת לב צבעונית, שהודפסה במדפסת תלת ממד. "כמה זמן לוקח להדפיס את הקופסה הזו?" שאלה אחת התלמידות. וד"ר לכמן-סנש ענתה שכ-8 שעות.

"רציתי להיות רופאת ילדים" סיפרה פרופ' לכמן "אבל כשהבנתי שצריך ללמוד הרבה מתמטיקה, פיזיקה וכימיה – הבנתי שאני אוהבת את מקצוע הכימיה יותר מרפואה, משום שבכימיה כל הזמן פותרים חידות ואני אוהבת מאוד חידות".

ד"ר לכמן-סנש הסבירה לבנות על פעולת מדפסת התלת-ממד, ועל המחקר שלה שמטרתו לפתח שתלים מתכלים, כמו למשל "אוזניים מפלסטיק"… שלתדהמת הבנות הודפסו ב"שידור חי".



לאחר הפסקת התרעננות על הדשא הירוק, שכללה הרבה שתייה, חטיפים ומשחקי תופסת, הגיעו הילדות לגולת הביקור – במעבדה של פרופסור ורד פדלר קראווני בפקולטה למדעי החיים, שם למדו הבנות על ה-DNA ואף ערכו ניסוי להוצאת DNA מעגבנייה. הניסוי השני של הבנות בדק כיצד הצבע הסגול של מיץ הכרוב משתנה בשילוב עם חומרים כגון: מלח בישול, סודה לשתייה, אבקת כביסה, חומץ ולימון…

אי אפשר היה לדעת מי נהנה יותר – הילדות או תלמידות המחקר קתרין זורייסי, תסנים ברייה ושרון יהודה, שעזרו להן לבצע את הניסוי.



"אני מודה לסגל האוניברסיטה, למורות ולתלמידים על הביקור המוצלח הזה." אמר מוחמד צרצור מנהל בית ספר אלעומריה. "אנחנו נמשיך לקיים מפגשים משמעותיים למען תלמידות בית הספר, אשר התפעלו ונהנו מהלמידה החווייתית במעבדות האוניברסיטה… וחזרו עם טעם של עוד".

פרויקט 'ילדות חושבות מדע' הוא פרויקט פיילוט שהתחיל בחודש מאי 2019, המטרה של אוניברסיטת תל אביב היא שבשנה הבאה, הביקורים של תלמידות מבתי ספר יסודי מהפריפריה החברתית כלכלית יהיו מכול רחבי הארץ ויערכו במשך כל השנה.





אנחנו בתובנות בחינוך מאחלים ליוזמות, למפיקות, למנהלות… הצלחה רבה.

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן